Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:

  • Prowadzenie rejestracji urodzeń, księgi, akty, skorowidze i akta zbiorowe;
  • Rejestracja małżeństw, księgi, akty, skorowidze i akty zbiorowe;
  • Rejestracja zgonów, księgi, akty, skorowidze i akta zbiorowe;
  • Wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
  • Przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego;
  • Wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą;
  • Postępowanie i decyzje w sprawach sprostowania i uzupełniania aktów stan cywilnego;
  • Postępowanie i decyzje w sprawach zmiany imion i nazwisk;
  • Ustalenie brzmienia i pisowni imion i nazwisk;
  • Wydawanie odpisów zupełnych, skróconych i wielojęzycznych aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń z ksiąg stanu cywilnego;
  • Sporządzanie wniosków o nadanie medalu 50-lecia pożycia małżeńskiego;
  • Wpisywanie treści zagranicznych aktów stanu cywilnego, odtwarzanie treści aktów stanu cywilnego, sporządzanych za granicą, rejestracja zdarzeń z zakresu stanu cywilnego powstałych lecz nie zarejestrowanych za granicą, prowadzenie statystyki urodzeń, małżeństw i zgonów;
  • Wydawanie zgody na skrócenie miesięcznego terminu na zawarcie małżeństwa;
  • Prowadzenie korespondencji z placówkami konsularnymi w sprawach obywatelstwa;
  • zmiany imion i nazwisk, stanu cywilnego;
  • Realizacja orzeczeń sądowych;
  • Zawiadomienia o przypisach do akt stanu cywilnego;
  • Prowadzenie ewidencji ludności;
  • Prowadzenie postępowań w sprawach zameldowań, wymeldowań, uchylenia czynności materialno-technicznych;
  • Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych;
  • Prowadzenie i utrzymanie w stanie aktualnym rejestru wyborców;
  • Przyjmowanie wniosków i wydawanie decyzji o wpisaniu do rejestru wyborców;
  • Sporządzanie spisów wyborców;
  • Prowadzenie i nadzór nad archiwum zakładowym Urzędu;
  • Sprawowanie funkcji koordynatora czynności kancelaryjnych;