Urząd Stanu Cywilnego, Dowody osobiste
Kontakt:
Telefon 48 6627014 wew. 25
E- mail: usc@grabow.pl
Dowód osobisty przez Internet – obywatel.gov.pl
Nie trzeba udawać się do urzędu, by złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego. Można to zrobić także przez Internet, za pośrednictwem strony obywatel.gov.pl.
Co przygotować
- login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy lub podpis kwalifikowany albo e-dowód,
- zdjęcie w formie elektronicznej i - jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy - załącznik z odpowiednim zaświadczeniem. Sprawdź wyżej, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu. Pamiętaj, że jeśli zdjęcie nie będzie spełniać wymagań, urzędnik odmówi ci wydania dowodu.
Co zrobić
- Kliknij przycisk Złóż wniosek.
- Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl. Wybierz sposób logowania.
- Wybierz powód ubiegania się o dowód.
- Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
- Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty
- Dołącz zdjęcie
- Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne — znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
- Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny e-mail. Otrzymasz na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
- Po wypełnieniu formularza system przekieruje cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
- Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Możesz to zrobić na trzy sposoby: podpisem zaufanym, e-dowodem, certyfikatem kwalifikowanym.
- Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.
- Odbierz dowód.
Jak odebrać gotowy dowód osobisty
Dowód odbierasz w urzędzie, który wybierasz, kiedy wypełniasz wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Przy odbiorze okaż dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport - jeśli masz. Osoby, które dostały polskie obywatelstwo, powinny przedstawić dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość.
Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż
3 miesiące przez Internet
Jeśli chcesz złożyć formularz przez Internet – potrzebujesz profilu zaufanego (eGo), certyfikatu kwalifikowanego albo e-dowodu (jeśli jesteś obywatelem polskim). Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość.
Profil zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu, jeśli masz:
- konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego (ich listę znajdziesz na stronie profilu zaufanego),
- kwalifikowany podpis elektroniczny.
- login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy lub dane do innego sposobu logowania na profil zaufany,
- jeśli jesteś obywatelem polskim – możesz też użyć e-dowodu,
- jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – dołącz do formularza JEDEN z następujących dokumentów elektronicznych, który to potwierdzi, na przykład:
- umowa cywilnoprawna, na przykład umowa najmu,
- odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzja administracyjna,
- orzeczenie sądu,
- jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować – dołącz do formularza w formie dokumentu elektronicznego:
- oświadczenie właściciela lub innego podmiotu, który ma tytuł prawny do mieszkania, potwierdzające twój pobyt w lokalu,
- dokument, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.
Jeśli nie możesz dostać tych dokumentów elektronicznych, dołącz ich odwzorowanie cyfrowe, na przykład skany.
- Przygotuj potrzebne dane. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Kliknij przycisk Zamelduj się.
- System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
- Po zalogowaniu system przeniesie cię z powrotem na platformę ePUAP.
- Wybierz rodzaj pobytu, na jaki chcesz dokonać zameldowania.
- Zaznacz, kogo chcesz zameldować.
- Dołącz odpowiednie dokumenty.
- Wypełnij pozostałe pola z danymi osobowymi i adresem zameldowania. Jeśli chcesz, możesz kiedy będziesz się meldować na pobyt stały, jednocześnie wymeldować się z pobytu czasowego. Albo gdy będziesz meldować się na pobyt czasowy, wymeldować się z pobytu stałego.
- Jeśli zaznaczasz, że chcesz dostać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, dołącz dokument, który potwierdzi płatność za to zaświadczenie. Zaznacz, w jaki sposób chcesz dostać to zaświadczenie: pocztą, osobiście czy elektronicznie na ePUAP.
- Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.